Bygge muskler og gå ned i fettprosent

…samtidig??

Jeg har fått et par meldinger fra jenter som gjerne vil bygge muskler, gå ned i fettprosent, og i tillegg har de kanskje bodyfitnesskonkurranse som langsiktig mål. Helst alt på en gang, med det samme! :smile:
Jeg vil bare gi et par generelle råd til dere, råd jeg kan gi på bakgrunn av egen erfaring.  (Bare husk at vi alle er ulike, og har mest antagelig veldig forskjellig utgangspunkt).

Om man har som mål å stille, så vil jeg råde dere til å trene tung styrke og spise. Ikke tenke på diett eller deff. Om man ikke har trent noe særlig styrke før, så vil kroppen respondere relativt fort på treningen og bygge muskler, og effekten av dette (om man spiser normalt/vedlikehold av kcal) vil være lavere fettprosent. Merk: ikke nødvendigvis lavere vekt. Finn et passende treningsprogram og få inn knebøy, strakmark/markløft og frivekter som rutine. Man må ha inneha noe muskelmasse om man skal ha en vellykket deff, noe må jo forme kroppen og gjøre den definert!

Om man ikke har som mål å stille, men vil bygge muskler så se til å få i dere riktig mat, og nok av det. Det skal vanskelig gjøres (spesielt for jenter) å bygge muskelmasse på kaloriunderskudd. Ikke vær redde for å trene hardt og kjør på et par måneder, dere vil da få mye mer igjen for en eventuell deff senere. Sprettrumpa kommer av muskler på gluteus, ikke bare lavere fettprosent! :wink:

Da jeg startet med styrketrening for 1,5 år siden, så bestemte jeg meg for å trene hardt. Og tungt. Jeg begynte med en 2-splitt og trente så tungt jeg klarte, i tillegg begynte jeg med litt mer kardio enn tidligere – men ikke mer enn 20-30 min ellipsemaskin innimellom. For mye kardio er ikke helt forenelig med muskelbygging.
Jeg har siden den dagen i august 2007 ikke hatt noe lenger pause enn max en uke, så man kan trygt si at jeg har trent kontinuerlig og fått den fremgangen jeg både håpet og ikke trodde var mulig. Det var først 10-11 uker før første konkurranse at jeg begynte å tenke på matinntaket og startet på deff frem mot første konkurranse. Det er ikke vanlig, og kanskje ikke akkurat anbefalt, å stille kun et halvt år etter at man har begynt å styrketrene.

Det jeg egentlig skulle frem til med dette innlegget: :mrgreen:
Jeg gikk gikk relativt fort ned en 3-4% i fett og samtidig økte vekten da jeg opparbeidet mer muskelmasse, dette skjedde kun ved trening. Det vil si at jeg ikke gjorde noen andre forandringer i livet enn det; ikke med mat, kosttilskudd eller noe annet. Den største fremgangen har man i begynnelsen, så mitt råd er bare å kjøre på og nyte det mens man kan.
Ikke overanalyser alt! Stress er aldri bra for kroppen. Trener man tungt, kontinuerlig og riktig og samtidig får i seg akkurat passe med mat med fokus på proteiner, så vil man etterhvert både se og merke fremgang.

Håper dere har hatt en fin og romantisk helg, jeg har ihvertfall hatt det veldig fint.. :wink:

Ny uke i morgen, sett dere små delmål allerede nå!
Mitt mål for morgendagen: Trene 30 min kardio + en tung og god benøkt med knebøy og strakmark.
img_2457

God kveld videre!

58 tanker om “Bygge muskler og gå ned i fettprosent

  1. avatarJay

    Fikk akkurat med meg dette innlegget, og ville bare si at jeg synes det er fine og fornuftige råd du gir her 🙂

  2. avatarNina Skarsten

    Men jeg lurer litt; hvordan spiser du? jeg ser du spiser ris av og til og pasta, men at du bruker en del lavkarbo-oppskrifter også. Jeg har begynt på Elixia light club, og fikk da anbefalt lav-kalori lavkarbo, men jeg føler det blir litt feil… Jeg føler det er 2 motsetninger, men kan være bare for at jeg tidligere gikk på ketolyse.

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Nina Skarsten: Jeg spiser litt av alt jeg 😀 Men aller mest proteinrikt, også blir det fett og karbohydrater etter dagsform og lyst. Gjør det som føles riktig, og ikke minst som holder deg mett og fornøyd i løpet av en hel dag.

  4. avatarEline Mikkelsen

    Herregud for noen gode tips du kommer med! Elsker at du fokusere på det som gjør deg selv fornøyd, samtidig som at du prøver å hjelpe andre. Hjelper i hvertfall meg masse!:D

  5. avatarfredrik k

    hei du:) fin blogg du har som jeg nettop har begynt å lese….. 🙂

    skal prøve meg på noen oppskrifter også tenkte jeg, veldig inspirerende det du skriver:)

    men lurer på noe, faster du eller? kan du skrive innlegg om dette også?

    ønsker deg ei fin uke:)

    mvh fredrik k

  6. avatarBenedicte Strømsheim

    Hei Kristine! 😉
    Bra innlegg! Blir motivert av alt du blogger i grunn.. Har også kokeboka di som jeg bruker flittig! Er så mye godt! Men noe jeg syns er vanskelig selv er lunsj.. Som både er proteinrikt, godt og lettvint.. Har du noen forslag? 😉

    ps. Gratulerer som nygift! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *