Tenk stort!

Skal, skal ikke?

Få med deg hodet på deffen! Psyken er viktigere enn du tror.

Når jeg bestemmer meg for noe, så forandrer jeg automatisk tankegang ettersom hva målet er. Det blir mer ”jeg vil, jeg skal, jeg klarer det” og ikkedette blir tøft, jeg skal prøve, jeg vet ikke”.
Det er ikke noe som heter å prøve å gå ned i vekt, enten så gjør man det eller så gjør man det ikke.04diet1

Det er enkelt forklart, men ikke dermed sagt enkelt i praksis. Det kreves mye av en å gå under sin trivselsvekt og fettprosent da man utvikler flere og flere fettceller ettersom hvor tykk man er eller eventuelt blir. Det er desto tøffere om man ikke er overvektig. De første kiloene er relativt lette da det i hovedsak er overflødig væske, det er først etter et par uker det begynner å bli tøft og mange gir opp.

Det er nettopp derfor det er så viktig å legge opp til at det skal være enklest mulig, og det skal passe inn i livet til hver enkelt.

Ikke nok med at det er tøft fra før, skal man gjøre det enda tøffere ved å veie all mat, ha nøye opptelling av kalorier, lese seg gjennom flere kostholdsbøker, betale hundrevis av kroner for kostholdplan/diett, alltid tenke over hva man skal kjøpe og hvorfor osv. osv.

Hvem orker i lengden??

 

Enkel matte

untitled2

Dette har dere hørt før, men regnestykket er fortsatt:
Kalorier innEnergi ut = overskudd/underskudd.

Altså; Spiser man 1800 kcal – hvileforbrenning og trening på 2000 kcal = så har man et underskudd på -200 og vil gå ned i vekt (om man fortsetter).

Det er ingen hensikt å veie seg dagen etter, det tar som regel en uke før det gir utslag på vekten. Når det er sagt så burde man heller bruke speil og målebånd – spesielt om man trener med vekter.

 

Unngå unødvendig vektoppgang

En motivasjonsfaktor til å holde seg i bra form er å tenke over fettcellene sine, de blir det nemlig flere av jo mer man legger på seg (av fettvekt såklart). Når man når denne grensen til at det blir for mye fett i eksisterende fettceller blir det dannet nye, og da er det gjort. Altså; man kan slanke bort fettinnholdet, men ikke fettcellene. Det er derfor veldig lett å gå tilbake til utgangspunktet, og dette er bakgrunnen for den såkalte jo-jo slankingen. Derfor er det viktig å tenke på dette som en livsstilendring, og ikke som noe man gjør i et par uker før et bryllup for så å stappe innpå som aldri før.

 

En kalori er en kalori – uansett

Når jeg skal komme i god form så gjør jeg først og fremst små, men viktige justeringer i kostholdet.

Jeg fikk et spørsmål en gang om hvordan en jente kunne gå ned i vekt uten å gjøre noe med kostholdet, og et helt ærlig svar var: umulig i lengden. Hun spiste mye mat+godis på hverdagene og hadde mest sannsynlig et lite overskudd daglig, i tillegg til mange halvlitere i helgene. Hvordan i all verden skal man klare å trene for å komme i et underskudd da? Da snakker vi om kanskje 2-3 timer kardio hver dag.. og hvor lenge skal man orke dette? Er det virkelig verdt å svette på mølla i timesvis for å ta seg et par øl eller hamburger hver helg..pea0337peanuts-think-big-posters

 

Tenk stort, ikke detaljer. Jeg tenker i litt større baner når det gjelder kalorier, jeg aner derfor ikke prosentvis fordeling av karbo, protein og fett, eller nøyaktig kaloriinnhold på måltidene jeg spiser.
Der andre deler f.eks et egg opp i flere deler, tenker på plommen som en del av dagens fettinntak, hvitten som proteininntak, hvor mye som skiller på koking vs steking i olje osv.. så tenker jeg enkelt og greit:
Et egg – ca 100 kcal.

(Jeg liker å runde oppover, da har jeg mer å gå på :cool:)

Dette gjelder også andre ”ulovlige” matvarer på deff. Vil jeg ha majones på egget, så har jeg det. Det er ikke verre enn å ta det med i beregningen den dagen, ok så ble egget ca 200 kcal.

Jeg har stort sett et ”gi og ta”-syn på daglig matinntak, vil jeg unne meg litt der så blir det mindre her, og omvendt.

Det handler om å glede seg over det man spiser, ikke tenke på alt man ikke kan spise.

Det skal jo føles som vanlig, ikke som en diett der man skal unngå alt som er. Er man ikke allergisk eller av andre grunner ikke kan spise noe, så spis!

Jeg tar bevisste valg på å bytte ut mye av pasta, ris og brød med grønnsaker – og mye av det! Dette gjør at jeg sparer inn mye – som igjen fører til at jeg koser meg med majones, ost, sauser og andre ting som andre ser på som en umulighet for å gå ned i vekt. Jeg velger også å spise mindre på dagen slik at jeg kan spise mer på kvelden.

Jeg unngår overspising på denne måten, jeg har ikke behov for å sprekke og hive i meg alt jeg kommer over nettopp fordi jeg unner meg det jeg vil ha innimellom.

Og en siste ting; husk at det ikke er farlig å være sulten! Det kan noen ganger være litt godt å kjenne at man er sulten, det er ikke slik at kroppen sakte med sikkert dør eller skrur ned forbrenningen og kommer i den såkalte ”sultemodus” :roll: Jeg kjenner litt på sulten hver dag uten at det plager meg, men det vil ikke si at jeg sulter av den grunn.

Tenk deg den friheten jeg har i forhold til de som venner seg til å spise hver 2- eller 3.time.. for det er dette det handler om, vaner. Jeg har som vane å spise 3-4 måltider, og det er mer enn nok for meg (fin forbrenning har jeg og for øvrig).

 

Forkunnskaper

For å klare å opprettholde en slik livsstil, så kreves det at man kan litt om hva forskjellige ting faktisk inneholder. Jeg forholder meg til hva som står bak på forpakningen, leser av hvor mange kcal det er pr 100g, og tar et ca øyemål på hvor mange gram jeg spiser av det. Jeg vet derfor aldri helt nøyaktig, for jeg vil ikke bli opphengt i det, men har en grei regel om at jeg alltid legger på litt ekstra. Matvaretabeller finner man mange av på nettet, i tillegg har www.iform.no diverse kalkulatorer.

Jeg har aldri hatt noen alvorlige spiseforstyrrelser, men jeg kan levende forestille meg hvor lett det er å få det. Tanken slo meg etter å ha brukt nesten hele fjoråret på deff, jeg var redd for at jeg ikke skulle fungere ”normalt” igjen.. og til en viss grad blir man aldri som før da man plutselig tenker over kalorier i det meste (dette ante jeg ikke hva var før), men jeg klarte heldigvis å finne balanse igjen og ikke la det ta over matgleden. Jeg kan ikke tenke meg at jeg hadde klart det om jeg hadde fokusert like mye på mat som jeg gjorde da.
Det er en hårfin grense på å ha kontroll på kostholdet og utvikle et anstrengt forhold til det.

 

Det er ikke noe man må

Om du er en av de som synes det fungerer bra med veiing, utregning og prosentvis oppsett og heller ikke har utviklet noe unormalt forhold til dette, så er det selvfølgelig bare å fortsette. Noen synes det er godt med et slikt regime, og har fortsatt hodet på riktig plass :mrgreen:

Dette er tips til de som vil ha ting litt mer flytende, og dette er et opplegg som vil fungere for absolutt alle uansett livssituasjon.
Det kan ikke kalles et opplegg engang, jeg vil heller kalle det en bevisstgjøring av valg.

 

 

(For at dette ikke skal bli altfor langt, så kommer jeg heller med et innlegg til senere hvor jeg går nærmere innpå mitt eget kosthold og trening. Mange av dere kjenner allerede til dette da :grin:..)

13 tanker om “Tenk stort!

  1. avatarMalin

    Hei:)
    Jeg er veldig motivert til å trene og få kostholdsplan så jeg kan nå målene mine! Er slank, men vil bli smalere, strammere og mer definerte muskler, á la Marissa Miller. Er også misfornøyd med rumpa. Noe du vil anbefale når det gjelder kosthold, trening ++? 🙂
    Hadde det vært lurt å få et program med personlig trener, og se hva som skal til?

  2. avatarHanne/Q.

    Jeg ble rett og slett GLAD av å lese dette innlegget 😀
    Så fornøyd å se noe som er så likt min egen kostholdsfilosofi svart på hvitt, og skrevet så oversiktlig og greit.

    Perfekt nå som jeg faktisk skal skrelle av litt spekk selv 😎
    Takk for en glimrende start! :mrgreen:

  3. avatarsilje

    Leser bloggen din regelmessig, og må si du er kjempeflink! Jeg trener selv også, og du gjør meg motivert! bra at du legger ut bilder av fremgang, på gymmen og maten du lager 🙂

  4. avatarSassa

    Hei

    utrolig bra innelegg. Blir veldig motivert til å ha fokus på kosthold, og ha en sunt syn på dette. Som du sier, «Det er en hårfin grense på å ha kontroll på kostholdet og utvikle et anstrengt forhold til det» Jeg har vært der jeg fikk et meget anstrengt forhold til mat, men med kunnskap er det mye lettere å styre dette. Veldig bra blogg, med mange gode innlegg:)

    gleder meg til nye innlegg:)

  5. avatarThomas

    Meget bra skrevet!

    Vi er helt på bølgelengde når det gjelder det med kcaloriene. Jeg har tidligere prøvd metoden med nøyaktige utregninger, men det tok ut all moroa av det å spise. Det hender fortsatt at jeg veier maten, men i veldige spesielle tilfeller. Ellers pleier jeg å gjøre som deg, å ta et ca mål som man ikke vet er så veldig langt fra sannheten, og runder av oppover.
    For min egen del, gjør det det mye lettere å spise ting jeg har lyst på, istedenfor å følge en plan slavisk. All honnør til de som klarer det og trives med det, men det er ikke noe for meg. Selv trives jeg med å kunne unne meg noe godt i ny og ne, og spise variert 🙂

  6. avatarKristina89

    Bloggen din er kjempe fin Kristina. Lurte på om du kanskje hadde ett råd til meg. Gått ned ca 7 kilo fra september, veier nå 73 kilo. Og nå vil liksom kroppen ikke mer ned..vil gjerne 5 kilo ned til 🙂 stått stabil på vekten i snart 4 uker. ligger på ca 1200-1400kcal pr dag, å trener hver dag.. Skjønner ikke hva jeg gjør feil. Har du peiling? 🙂

  7. avatarVidar

    Da har du gjort mye riktig på de 1,5 årene du har trent styrke =) hadde vel rimelig bra utgangspunkt sikkert. Syntes du spiste få måltider om dagen, så du må være utrolig flink til å finne rett balanse mellom protein, karbo og sunt fett 😉

  8. avatarkriweb Innleggsforfatter

    Malin: Hei! Jeg synes også Marissa Miller ser bra ut 😉 For å få strammere (og mer) rumpe så er knebøy og strakmark høyest på min liste. Om du er usikker på utførelse av de forskjellige øvelsene så kan du sikkert få hjelp av en PT – bare husk å understreke at du gjerne vil trene med frivekter.

    Hanne: Yes, det er flere av oss! Jeg skal prøve å komme med et vettugt innlegg til, men du har nok kunnskapene i orden du :mrgreen:

    Silje: Takk for det!

    Synnøve: Det hadde jeg nok ikke turt gitt 😯 Ja, det er som oftest det.

    Sassa: Koselig å høre. Jeg blir lei meg når jeg leser om hvor mange jenter som sliter med dette, og ikke minst hvor mange som gjør feil/spiser for lite.

    Kiwa: Bra, da kan vi støtte hverandre 😉

    Pinglo: Takk kjære deg 😀

    Thomas: Helt enig! Det er mange som trives med et strengere regime ja og det er bra, men det er ikke noe som passer alle. Lett å bli for opphengt i det..

    Marte: Nytt innlegg kommer snart 🙂

    Kristina89: Først; gratulerer med flott vektnedgang! De fleste opplever at ting stopper litt opp underveis, men ha is i magen og fortsett som før. Du burde også passe på at du ikke ligger for lavt, jeg håper du har hatt dager innimellom hvor du har spist mer?

    Vidar: Jeg var nok litt over middels trent før jeg satte igang ja, men jeg har trent uten pause siden jeg startet 😉
    3-4 måltider er akkurat passe for meg.

    Tess: (Obs, svorsk) :mrgreen: Det vet jag inte ennu.. just nu är jag litt frem och tilbake, må være helt sikker för jag bestemmer mig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *