Litt om min deff

Har fått et par spørsmål om hvordan jeg spiser og trener på deff, så her kommer det i hovedtrekk for de som er interessert:

Trening:

Styrke: Jeg trener som vanlig – samme splitt, samme sett&reps og variasjon.
Etterhvert som ukene går og man går ned i vekt, så blir kroppen sliten. Det vil si at man ikke orker å kjøre på like tungt hele tiden, og det skal man lytte til for å unngå skader o.l. 
Jeg beholdt heldigvis styrken helt til det siste, det var først de siste par ukene jeg måtte gå litt lavere på vektene.
Siste uken er også spesiell da man skal tømme glykogenlagrene, det vil si at man trener igjennom hele kroppen lett med maange repetisjoner.
Kardio: Jeg hadde på forhånd trent mye kardio da jeg i tillegg til å danse ballett, kun gikk på saltimer (bodypump, aerobics osv) det første halvannet året jeg startet på helsestudio.
Jeg trappet opp dette betraktelig på deff, og gikk fra 3-4 dager i uka til 6-7 dager i uka. Hver kardioøkt varte alt fra 40- 60 min og jeg varierte med ellipsemaskin og tredemølle (rask gange og/eller jogging). Dette gjorde jeg enten før eller etter hver styrkeøkt – alt ettersom hva som passet best.

Kosthold:
Hovedtanken var å ha et underskudd på -500 kalorier hver dag. Jeg visste sånn ca hva det jeg spiste inneholdt og hvor mange kalorier jeg forbrukte både som hvileforbrenning og på trening. Helt nøyaktig vil det jo aldri bli, men jeg gikk etter hvor mye jeg gikk ned i uken – som var ca -0,5 kg. Ble det mer eller mindre, så justerte jeg etter det.
Jeg var veldig opptatt av at dette ikke skulle ta over helt, jeg hadde tross alt et liv med familie, venner og en krevende jobb. Dessuten var det ingen som visste om dette på min første deff, så jeg holdt det skjult.
Slik jeg spiser nå er også slik jeg spiser på deff, men betydelig mindre mengder. Jeg spiser fortsatt ikke frokost.

Jeg spiste lite karbohydrater, men det er fordi jeg ikke er vant til å spise hverken ris, poteter eller brød til vanlig – da ser jeg heller ikke noe grunn for å innføre det på deff. Min største karbokilde (og svakhet) er rundstykker.. og det ble det naturlig nok ikke noe av på deff, så man kan vel si jeg var på lavkarbodiett. Det funker bra for min del, ble god og mett på proteiner, store mengder grønnsaker og fett (bl.a mye fet fisk).

Jeg hadde ingen reale spisedager (jeg synes suget etter de ble vanskelig å takle), og hjernen ble vel litt smårar etterhvert kan man si..hehe. Men jeg hadde en dag eller to i uka hvor jeg «oppkarbet» og spiste mer karbohydrater enn ellers. Gjerne i form av havregryn, spaghetti, lett-is eller disse elskede rundstykkene..

2 dager før første konkurranse (liiiitt nervøs ja..)
imgp4159

Og så forskjellen på blek og før vannkutt vs brun og inntørka. (Det skal altså litt til, man ser ikke slik ut til vanlig 😉
imgp4155image2

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *