Hva er det som egentlig betyr noe?

Hva skal man spise etter trening? Hva slags treningsprogram skal man starte med? Hvor mye proteiner skal man få i seg? Bør man trene kardio før eller etter styrke? Hvor ofte skal man spise?

…og listen over spørsmål angående kosthold og trening kan fortsette i det uendelige..

Og det er helt naturlig å ha mange spørsmål i og med at det finnes så mange ulike svar der ute, alt ettersom hvem du spør.

Jeg har ofte ganske enkle svar, fordi jeg mener at dette med trening og mat er ganske enkelt – i teorien. Jeg har sagt det flere ganger før og jeg mener at så lenge man holder treningen kontinuerlig så vil man se fremgang. Og med kontinuerlig så mener jeg ikke nødvendigvis mye trening hver dag, men et varig styrkeprogram hvor du kjører gjennom kroppen hver eneste uke – enten en eller flere ganger. Dette betyr også trening i helgen, og når man er sliten og lei. Videre kan man ikke være utålmodig, man kan ikke forvente at man ser forskjell etter en uke.

Om man derimot har trent kontinuerlig i et par måneder uten at man føler at man har noe særlig fremgang, så er det på tide å se hvordan man egentlig trener. Tar du i hardt nok? Presser du deg selv? Varierer du på sett&reps? Får du kontakt på de forskjellige øvelsene? Det er dessverre slik at mange som er flinke og kommer seg på gymmet ikke nødvendigvis er like flinke når de først er der.
Det er derfor det er så viktig å sette opp noe som funker for deg, og ikke blindt stole på andres program.

200807111
 

Kostholdet blir på samme måte, uavhengig om man vil ned, vedlikeholde eller opp i vekt. I stedet for å bli detaljorientert i forhold til nøyaktig mengde på et nøyaktig kl.slett og på en bestemt måte, så spis heller når du er sulten. Spis god og sunn mat med mye proteiner og grønnsaker. Skal man ned i vekt så kan man dessverre ikke unne seg noe ekstra, skal man opp i vekt så kan man det.  Utover dette er det ens eget valg om man vil gjøre det mer komplisert.
Enkel og grei teori – selv om jeg er klar over at begge deler er tøft i praksis.

funnypicturescatsmellsratandtriestoremembe
 

Det som er avgjørende for å lykkes blant alle teorier, meninger og myter er å gjøre trening og riktig kosthold om til en livsstil. En varig livsstil med rom for forandringer.

Har man et opplegg som blir for krevende, tøft eller vanskelig så blir det bare et midlertidig skippertak for å komme i form. Klarer man derimot å legge opp begge slik at det passer inn i livet ditt, og ikke omvendt, så har man i mine øyne funnet nøkkelen til suksess.

Man vil vel være i form året rundt, og ikke kun noen uker om sommeren?

Man er bedre rustet til å møte motgang og forandring dersom man ikke har et for rigid opplegg, man tilpasser seg jo hele livet.

imgp6398

  Hva er suksess for deg?

Jeg tror det er viktig å finne ut hva som er av betydning i livet ditt. Hva er viktig for deg? (Og her finnes det ingen fasitsvar, eller noen som er bedre enn andres).

I mitt liv er det helse, familie og god jobb. God helse er ikke noe man skal ta for gitt, så har man ikke det, må man gjøre det beste ut ifra gitte forutsetninger. En familie som er der for meg uansett er uvurderlig, spesielt mamma <3

Videre så er det utdannelse og økonomisk uavhengighet, ikke pga det materielle, men fordi jeg ønsker å være selvstendig.

Jeg ville aldri ha gitt opp noe av dette til fordel for noe annet. Jeg kan derimot ha forskjellig fokus til tider og det er naturlig at trening og kosthold ofte blir prioritert før en evt konkurranse, men jeg snakker her om livet utenom dette.

  Finn frem selvinnsikten og du vil finne det riktige for deg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *